De meerderheid van de Nederlanders wil papieren reclamefolders ontvangen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen, inspiratie op te doen en om boodschappenlijstjes mee te maken. Toch wordt de Ja-sticker in steeds meer gemeenten ingevoerd. Het principe is heel eenvoudig: de Ja-sticker draait het Nee-sticker systeem om. Met de Ja-sticker op de brievenbus geef je actief aan dat je ongeadresseerd reclamedrukwerk (folders) en huis-aan-huiskranten wilt ontvangen. Brievenbussen zonder Ja-sticker ontvangen standaard geen ongeadresseerde reclamefolders meer. Is in jouw gemeente de Ja-sticker actief en heb je geen sticker op je brievenbus? Dan ontvang je geen folders meer.

Welke gemeente heeft een Ja-sticker beleid?

Is in jouw gemeente ook gekozen om dit Ja-sticker beleid te voeren? Mis geen aanbieding, maar steun ook de lokale winkeliers door een JA/JA sticker of de Ja-sticker op je brievenbus te plakken. De stickers kan je bij de gemeente aanvragen. Wil je weten in welke gemeentes er reeds vóór de invoering van de Ja-sticker is gekozen, hieronder vind je een overzicht van de betreffende gemeentes.

Aalten, Albrandswaard, Almere, Alphen-Chaam, Amersfoort, Amstelveen, Amsterdam, Arnhem, Assen, Baarn, Barendrecht, Bergeijk, Bergen-NH, Bodegraven-Reeuwijk, Borne, Breda, Bronckhorst, De Bilt, Capelle a/d IJssel, Castricum, Den Haag, De Fryske Marren, Deventer, Dordrecht, Dronten, Duiven, Eindhoven, Enschede, Geldrop-Mierlo, Gorinchem, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Hattem, Harderwijk, Heemskerk, Heemstede, Heiloo, Hellendoorn, Hengelo, ‘s-Hertogenbosch, Hollands Kroon, Houten, Kampen, Katwijk, Leiden, Leidschendam-Voorburg, Leeuwarden, Lisse, Maassluis, Meppel, Middelburg, Nijmegen, Nijverdal, Oegstgeest, Opsterland, Pijnacker – Nootdorp, Renkum, Ridderkerk, Rheden, Rijssen – Holten, Rotterdam, Schiedam, Soest, Sudwest-Fryslan, Teylingen, Tilburg, Utrecht, Vlaardingen, Vught, Wageningen, Wassenaar, Westervoort, Winterswijk, Zaanstad, Zevenaar en Zwolle.

Verwacht in 2025
In deze gemeenten wordt de Ja-sticker regelgeving waarschijnlijk medio 2025 van toepassing:

Deurne, Hardenberg en Nieuwegein

Wat heeft dit voor effect op jouw folderverspreiding?

Hanteert een gemeente het zogenoemde opt-in beleid en hebben consumenten nog geen sticker op de bus? Dan ontvangen zij alleen huis-aan-huiskranten en geen folders. Dit betekent een ander bereik dan dat je gewend bent. Consumenten die een Ja-sticker op hun brievenbus plakken, kiezen heel bewust voor folders. Dit betekent dat zij ook heel bewust kiezen voor jouw uiting. Het Ja-sticker beleid zorgt voor een lezer met een hogere betrokkenheid en een grotere kans op conversie.

Ik ben ontzettend blij dat in Gemeente Rijssen de ja-sticker op veel brievenbussen prijkt. Ik vertel dit ook aan klanten; steun je lokale ondernemer en plak de ja-sticker. Onze producten komen het beste tot hun recht in folders, de kleuren en printjes springen eruit! Het is een belangrijk onderdeel van onze marketing en versterkt de social-campagne.” Erna – Ligtenberg Linnen & Lingerie

Brievenbus stickers

Ja, nee-nee, nee-ja. We snappen dat al die brievenbusstickers verwarrend zijn. Lees meer over de stickers die in omloop zijn, wat ze betekenen en waar ze van toepassing zijn.

Wij hebben alles in huis om jouw doelgroep te bereiken

Folders verspreiden blijft een ongekend effectieve marketingtool. Dankzij doelgroepsegmentatie weten we exact bij welke postcodes jouw folder bezorgd moet worden. Geen grasmaaier-promotie bij een flat dus. Plan nu jouw folderverspreiding in via de online tool. 

Laatste update op 20-10-2025. Wij doen ons uiterste best om deze pagina zo actueel mogelijk te houden, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.