De huis-aan-huis krant.
Wekelijks valt ‘ie bij ruim 88% van de Nederlanders in de brievenbus. Lokale highlights. Lokaal nieuws van de voetbalclub, tennis- en toneelvereniging, maar ook de overlijdensberichten uit jouw omgeving. Wekelijks brengen diverse uitgeverijen waaronder de Persgroep, BDU, NDC en ruim honderd lokale uitgeverijen het nieuws uit jouw regio.
Niet gratis
Dat elke krant geld kost, moge duidelijk zijn. Kosten voor zaken als papier, distributie en personeel. Maar denk ook aan journalisten, fotografen, tekstschrijvers en redacteurs. Nieuws dat niet op de Telegraaf-app of op NU.nl te lezen is, wordt wekelijks door deze mensen verwerkt. Voor een groot deel worden de kosten vergoed door de adverteerders die in de krant staan. Echter, de distributiekosten zijn hiervoor te hoog, waardoor deze op een andere manier worden gecompenseerd.
Folders in de krant dekken distributiekosten
De folders die lokaal worden bijgesloten in een huis-aan-huis krant, dekken voor 50% de distributiekosten van de lokale huis-aan-huis kranten. Zouden deze folders er niet meer zijn, of sterker nog, niet meer mògen zijn, dan is de kans enorm groot dat jij, als lokale consument, binnenkort verstoken blijft van het nieuws uit jouw gemeente. Geen berichten meer over de voetbal, overlijdensberichten of lokaal nieuws. Einde oefening voor de lokale krant.
JA-sticker
Een hoop gemeenten in Nederland overwegen inmiddels de JA-sticker. Sommigen hebben hem al geïntroduceerd. Meest genoemde reden voor de JA-sticker, is het papier in het restafval minimaliseren. Gemeenten doen dit om aan de ‘groene’ doelstellingen te kunnen voldoen die zij nastreven. Huishoudens in gemeenten die een JA-sticker zullen omarmen, mogen straks niet zomaar folders ontvangen. Daarbij mag, in enkele gemeenten, zelfs de lokale huis-aan-huis krant niet bezorgd worden.
Wildgroei lokaal beleid
Wildgroei lokaal beleid. Hiermee willen we zeggen dat elke gemeente zijn eigen beleid er op na houdt. Amsterdam, die begin 2019 de JA-sticker introduceerde, wenst wèl huis-aan-huis kranten, maar geen folders. Mocht je desondanks een folder ontvangen en hierover klagen, dan zal de betreffende adverteerder, die hier vaak geen enkele invloed op heeft, een boete kunnen ontvangen. Kijkend naar Utrecht wordt het nog bonter. Utrecht verbiedt zelfs de lokale huis-aan-huis krant. Blijkbaar gaat Utrecht ervan uit dat alle bewoners over de fysieke en mentale mogelijkheid beschikken om online het lokale nieuws te vinden. Dan gemeente Heiloo. Deze gemeente wenst een invoering van een JA-sticker maar… Uitgever X met krant Y moet vrijstelling krijgen om tòch te bezorgen. Ook op adressen met een NEE-NEE, JA-NEE, NEE-JA en JA-sticker. Vreemd. De politiek heeft hier zèlf ooit wetgeving voor bedacht en daarom zou dit juridisch helemaal niet mogen en kunnen.
Klein stukje uitleg van All-Inn.
Het is maandagochtend. 10.00 uur. Sven, All-Inn’s accountbeheerder binnendienst, heeft een retailer aan de telefoon en legt de mogelijkheden van de toekomst uit. 2020.
‘Hoi Sjon, hoe is het? … Ja, hier gaat het goed. We zijn druk bezig met de implementatie van nieuwe stickers.’
‘Oh, waren de oude stickers niet goed?’
‘Jawel, alleen hebben lokale gemeenten besloten af te wijken van de nationale methodiek. Onze branche heeft dat ruim 20 jaar geleden zelf geïntroduceerd én al die jaren bekostigd.’
‘Bedoel je de NEE-JA en NEE-NEE sticker?’
‘Yes, Sjon. De sticker die op 20% van alle brievenbussen zit geplakt. Wordt in sommige gemeenten niet meer ondersteund. Daarvoor in de plaats komen in sommige gemeenten een JA-sticker.’
‘Wat houdt dat in?’
‘Dat verschilt per gemeente.’
‘Maar… Dat betekent dat het verschilt per gemeente hoe mijn landelijke campagne wordt uitgevoerd?’
‘Dat klopt als een bus, Sjon. Kijkend naar jullie 15 locaties moeten we verschillende zaken regelen. Amsterdam adviseren we een advertentie in een huis-aan-huis krant in combinatie met een display-advertentie. In Rotterdam kunnen we met een andere krant een advertentie plaatsen. In Utrecht is dit zinloos, want daar doen huis-aan-huis-kranten niet meer mee. Flyeracties op straat, dus. En in Apeldoorn blijft alles zoals het is.’
‘Waarom in Apeldoorn wel?’
‘Twee jaar geleden wilde zij daar al een JA-sticker. Er is toen onderzoek naar gedaan waar het papier in het restafval vandaan kwam. Uitkomst? Papier werd keurig gerecycled. Hier worden zelfs inkomsten door gegenereerd.’
‘Maar Sven, hoe voorzie jij de toekomst van huis-aan-huis kranten?’
‘Dat is afhankelijk van de lokale politiek. Mogen de kranten blijven, maar mogen er geen folders mee gecombineerd worden? Tsja… Dan worden de distributiekosten zo hoog, dat de kosten 100% zullen stijgen. Wat zou er bij jullie gebeuren als deze kosten met 100% toenemen? Sjon? …Sjon ben je er nog?’
Wil jij onze werkelijke oplossing horen? Een oplossing op maat voor jouw winkels en locaties? Bel dan nu met Sven. Hij bekijkt jouw situatie en komt met een advies op maat.
Oh en Sven, elke dag bereikbaar tijdens kantoor uren op 0571-274137