Switchen van verspreider

Jan Piersma BDU

Foto: Jan Piersma en Marijke Helwegen, Ombudsvrouw van de Baarnsche Courant.

De integratie van een nieuwe schakel in het verspreidproces

We spreken met Jan Piersma, Manager ICT & Operations bij BDUmedia, over deze interessante kwestie. Samen met zijn team is Jan verantwoordelijk voor de distributie van de abonnee- én huis-aan-huiskranten bij BDUmedia. Jan is niet nieuw in het uitgeversvak, hij werkt inmiddels al meer dan twintig jaar bij grote uitgeverijen. Een branche die altijd in beweging is, een leuke business, aldus Jan.

All-Inn: Je werkt al jaren in de uitgeverijwereld, ik zie een paar indrukwekkende namen op je cv staan, maar wat is jouw linkje met All-Inn? Hoe heb je ons leren kennen?

Jan: Ik heb All-Inn leren kennen als één van de zes verspreidpartners met wie wij samenwerken bij BDUmedia. Destijds waren jullie alleen verantwoordelijk voor de verspreiding van onze huis-aan-huiskrant in Putten. All-Inn was niet onze grootste partner, maar jullie trokken wel de aandacht. Positief gezien.

Toen de bezorging van Edestad via een andere partner slecht liep en er een crisis ontstond bij deze commercieel belangrijke titel, heb ik contact opgenomen met Pim (red. Directeur All-Inn). Op korte termijn hebben we toen de verspreiding naar jullie overgedragen. Samen hebben we de verspreiding weer tot een succes gebracht. Dit is te danken aan jullie drive en de transparante communicatie. Het is gebleken dat jullie een professionele partner zijn die snappen wat ze aan het doen zijn.

In de tijd die hierop volgde namen wij enkele titels over van de Persgroep waarvan een aantal al door jullie verspreid werden, ook deze overgang is ook goed verlopen. Net als de titels die eerst onder De Schakel vielen, maar door de overname van All-Inn nu vanzelfsprekend bij jullie liggen. Hierdoor zijn jullie een steeds grotere speler voor ons geworden.

Wat mooi, een verspreidgeschiedenis vol groei. Hoe belangrijk is verspreiden in jullie totaalproces als uitgever?

Verspreiden is de laatste schakel in het proces, als dit niet goed gaat is alles voor niks geweest. Voor ons als uitgever is het heel frustrerend als het niet werkt. Het is commercieel dodelijk, ons businessmodel is namelijk gebaseerd op bereik. Op basis van bereik verkopen we abonnementen en advertenties én we hebben contracten met gemeentes. Het is dus cruciaal dat we iedereen zo goed mogelijk bereiken.

Wanneer een bezorging niet goed is, hebben veel schakels hier last van. Ter illustratie: adverteerders worden boos, waar een media-adviseur weer ‘last’ van heeft. Redacteuren zijn niet happy dat hun content minder gelezen wordt, klantenservice is druk met de klachten van lezers. De verspreiding raakt dus veel in onze organisatie. Bezorgklachten zorgen voor ruis waar niemand op zit te wachten.

Sinds afgelopen september mogen we nog meer titels voor jullie verspreiden. Hoe is deze integratie ingegaan?

Cluster Amersfoort is per 1 september jl. overgegaan van een andere verspreidorganisatie naar All-Inn. We zitten nog vol in de transitie maar de eerste resultaten zijn veelbelovend. De bezorgkwaliteit is die ene maand dat jullie nu voor ons verspreiden al fors gestegen. Het is geen makkelijk gebied, maar jullie hebben al een goede stap gemaakt.

Daarnaast is het prettig dat Pim makkelijk aan te haken is bij interne gesprekken of bij gesprekken met een gemeente. Pim is een gesprekspartner die je er goed bij kunt hebben aan tafel. Ook gemeentes stellen het op prijs als er een verspreider aanschuift.

Wat vind je belangrijk in onze samenwerking?

Transparantie. Ik krijg elke week een overzicht hoe we staan met de verspreiding van de drie titels. Zo kan ik exact zien hoe de kwaliteit omhoog gaat. Dat we hierover eerlijk, open en transparant communiceren vind ik belangrijk. Wat gaat goed en wat niet. Deze manier van communiceren is heel prettig en dit hebben we goed voor elkaar.

Het is niet voor niets dat we per 1 oktober aanstaande de huis-aan-huiskrant en een abonneetitel in Soest door jullie laten verspreiden. Het gaat om bijna 7.000 abonnees, dit is wel heel spannend omdat het een andere tak van sport is. De krant moet écht op tijd komen, de lezer hangt sneller in de telefoon. We zijn dit dan ook serieus aan het voorbereiden. Ik hoop dat we dit de eerste weken van oktober ook weer goed voor elkaar hebben.

Even abonneetitel laten verspreiden door een verspreidorganisatie die voornamelijk ervaring heeft in huis-aan-huiskranten, lijkt me best spannend.

De afgelopen jaren hebben we veel positieve ervaringen met elkaar opgedaan. Daarom hebben we voor All-Inn gekozen. Jullie hebben jezelf bewezen, beschikken over een gezonde groeiambitie en spreken deze ook uit. Ik heb vertrouwen in Pim en dat móet ik ook hebben. Vanuit mijn positie leun ik zwaar op verspreidorganisaties, ik kan niet elke bezorging controleren.

All-Inn heeft een bepaalde schaalgrootte waardoor de bedrijfsvoering meer en meer geprofessionaliseerd wordt. Wanneer je maar met zijn tweeën werkt, dan kan dat gewoon niet. Voor BDUmedia is het erg prettig en makkelijk om te werken met een bedrijf dat een bepaalde schaalgrootte en professionaliteit heeft, een bedrijf waar een bepaald ondernemerschap in zit. Een hang naar procesverbetering, automatiseren en gedachtes over nieuwe verdienmodellen.
Als uitgeverij zitten we in een proces waar we naast print steeds meer gaan verdienen met online. We zitten in een transitie en het is heel fijn als verspreiders hierin meedenken én ook in meegaan. Data is een belangrijk onderdeel, ook All-Inn is hier veel mee bezig.

Data staat inderdaad hoog op onze agenda. We organiseren zelfs een uitgeversdag met het thema ‘innovatie’. Wat vind jij daar eigenlijk van?

Jullie steken je nek uit door een event voor uitgevers te organiseren en hier middelen in te steken. Ik vind het vooral dapper en verfrissend. En het belangrijkste, ik ben harstikke nieuwsgierig! Het is interessant omdat uitgevers in Nederland veel meer kunnen samenwerken en kennis moeten delen. Als je kijkt naar distributie, innovatie en ICT is er genoeg om samen op te pakken. De eerste stap is kennisdeling.

Als we nog eens een event organiseren, wat zou je dan op de agenda willen zien?

Vraag me dat na de Uitgeversdag op 5 oktober nog een keer haha. Ik vind in ieder geval data driven-werken heel belangrijk en interessant. Dit sluit ook aan bij onze interne processen. Voor All-Inn is het ook interessant om van een bepaald adres te weten welk type lezer hier woont, voor ons is het makkelijker om advertenties te verkopen. Daarnaast zijn gemeentes enorm op zoek naar hoe ze inwoners kunnen bereiken, dit is belangrijk voor de lokale democratie.
Gemeente en adverteerder bereiken de meeste inwoners met de huis-aan-huiskrant. Dit is veruit het beste medium voor 50-plussers. Toch zien we steeds meer een verschuiving naar online. Edestad is as we speak in gesprek met de gemeente voor de ontwikkeling van een app om hierin het laatste nieuws te lezen.