82 procent van de Nederlanders bekijkt de folder van retailers op jacht naar afprijzingen en promoties. Veruit het grootste deel (67 procent) zegt dat zelfs vaak of altijd te doen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Shopping in tough times’ van SymphonyIRI, gepubliceerd in RetailTrends 5.
“Ik had wel gedacht dat wij in Nederland ons meer via het web zouden oriënteren”,is Carin Stroeken, business insights director bij SymphonyIRI, verrast. “Ook ten opzichte van andere onderzochte landen lopen we hierin niet voorop. Je mag zeggen dat we wat dat betreft toch redelijk behoudend zijn.”
De Nederlandse consument is daarmee ook relatief trouw aan zijn winkel. Waar van de 26.000 onderzochte inwoners uit negen Europese landen 37 procent de ‘bulkboodschappen’ weleens in een andere supermarkt doet, ligt dat in Nederland net iets boven de twintig procent. Ondanks de grote winkeldichtheid, geeft Stroeken aan. “Het zou gemakkelijk zijn om over te stappen, maar Nederlanders zijn toch een beetje gewoontedieren.”
Uit de cijfers blijkt dat vooral discounters profiteren van een eventuele switch tussen supermarkten. Toch kijkt de consument niet alleen naar de prijs, benadrukt Stroeken. Ook de winkelbeleving, zoals gemak en snelheid, zijn belangrijk.
Stroeken raadt retailers bovenal aan om goed naar de investeringen in digitale marketing te kijken. “Ons onderzoek laat zien dat de traditionele media een enorm belangrijke rol spelen. Sterker nog: consumenten geven aan dat zij ten opzichte van een jaar eerder zelfs minder digitale bronnen zijn gaan gebruiken.”
Bron : RetailTrends