greenpaper

Greenpaper

De waarheid over ongeadresseerde huis-aan-huisreclame

In 2018 heeft de ja-sticker zijn introductie gehad om ongeadresseerd drukwerk te beperken en het milieu minder te belasten. Maar wat is het daadwerkelijke effect van de ja-sticker? Krijg als gemeentebestuurder, marketingmanager, consument en ondernemer meer inzicht in de inzet van huis-aan-huisreclame, de milieubelasting, de herkomst van Nederlands papier en de mogelijkheden die datasegmentatie biedt om oplages te verminderen.

Download Greenpaper

Reactie gemeente Voorst

De Greenpaper is in samenwerking met Uitgeverij Stedendriehoek en Van Gerrevink tot stand gekomen. Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Voorst hebben het eerste exemplaar in ontvangst genomen. Nadat zij tijdens het VNG-congres nog voor een ja-sticker stemden, is hun mening over huis-aan-huisreclame inmiddels volledig bijgesteld.

Dhr. Penninx (Burgermeester Voorst):

“Wanneer je tijdens zo’n stemming op het VNG hoort dat folders papierverspilling is, lijkt ‘ja’ stemmen op een ja-sticker een logisch gevolg. Vandaag tijdens de presentatie van de Greenpaper hebben we mogen vernemen hoe het werkelijk in Nederland is geregeld. Daarnaast biedt deze Greenpaper mooie handvaten voor verdere samenwerking tot het verbeteren van diverse doelstellingen binnen de gemeente. Naast dat we inmiddels weten hoe vaak papier gerecycled wordt, is ons tevens duidelijk geworden wat bedrijven als All-Inn kunnen betekenen voor de gemeenschap.”

Het huidige systeem verbeteren

In de Greenpaper roepen we op tot samenwerking en nodigen andere partijen uit daarin mee te doen. Help jij als gemeente, uitgever, verspreider of drukkerij mee met kennisdeling en het huidige opt-outsysteem te verbeteren? Neem dan contact op met Pim Jansen van All-Inn Verspreidingen, Frank Boekema van De Stedendriehoek of Marc van Gerrevink van het Apeldoornse Van Gerrevink.

Pim Jansen, directeur All-Inn:

“Het is duidelijk dat bewustzijn van consumenten en samenwerking tussen gemeenten, verspreiders, drukkerijen en uitgevers van groot belang is. Jarenlang hebben we allemaal ons eigen ding gedaan. Geen kennis uitgewisseld of elkaar geholpen daar waar het kon. In de Greenpaper bieden we gemeenten werkelijk de rijkende hand. Zo willen we gemeenten helpen met voorlichting van consumenten. Daarnaast willen we het huidige opt-outsysteem verbeteren. Zoiets lukt ons niet alleen dat doen we graag samen.”