Het effect van ongeadresseerd reclamedrukwerk op het milieu staat bij diverse gemeentes op de agenda. In 2018 is de ja-sticker geïntroduceerd om ongeadresseerd drukwerk te beperken en het milieu minder te belasten. Maar wat is het daadwerkelijke effect van de ja-sticker? Krijg als gemeentebestuurder, marketingmanager, consument en ondernemer meer inzicht in de inzet van huis-aan-huisreclame, de milieubelasting, de herkomst van Nederlands papier en de mogelijkheden die datasegmentatie biedt om oplages te verminderen.
GREENPAPER DOWNLOADENMENING JA-STICKER BIJGESTELD
De Greenpaper is in samenwerking met Uitgeverij Stedendriehoek en Van Gerrevink tot stand gekomen. Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Voorst hebben het eerste exemplaar in ontvangst genomen. Nadat zij tijdens het VNG-congres nog voor een ja-sticker stemden, is hun mening over huis-aan-huisreclame inmiddels volledig bijgesteld.
HET HUIDIGE SYSTEEM VERBETEREN.
In de Greenpaper roepen we op tot samenwerking en nodigen andere partijen uit daarin mee te doen. Help jij als gemeente, uitgever, verspreider of drukkerij mee met kennisdeling en het huidige opt-outsysteem te verbeteren? Neem dan contact op met Pim Jansen van All-Inn Verspreidingen, Frank Boekema van De Stedendriehoek of Marc van Gerrevink van het Apeldoornse Van Gerrevink.
“Het is duidelijk dat bewustzijn van consumenten en samenwerking tussen gemeenten, verspreiders, drukkerijen en uitgevers van groot belang is. Jarenlang hebben we allemaal ons eigen ding gedaan. Geen kennis uitgewisseld of elkaar geholpen daar waar het kon. In de Greenpaper bieden we gemeenten werkelijk de rijkende hand. Zo willen we gemeenten helpen met voorlichting van consumenten. Daarnaast willen we het huidige opt-outsysteem verbeteren. Zoiets lukt ons niet alleen dat doen we graag samen.”
Pim Jansen | Directeur All-Inn Verspreidingen