Doelgroep gemist

Hoe kan het toch? Het bewuste rondje om de kerk wordt nog te vaak door ondernemers gemaakt. Terwijl marketingmanagers steeds meer op boekhouders gaan lijken, dreigt het in sommige gevallen helemaal mist te gaan. Vrijwel wekelijks kom ik de beste mensen tegen. Vandaag zelfs nog één en geen kleintje dit keer. De beste man had een budget van maar liefst 42.000 euro uitgetrokken om een rondje Nederland te verspreiden. Mijn eerste reactie was: “Zo en wie is uw doelgroep dan wel niet?” Even merkte ik een lichte vertwijfeling ontstaan, maar daarna kreeg ik te horen dat er gemiddeld in Nederland “anderhalf kind” achter elke brievenbus woont. Grappig, als ik bij mijn oma op bezoek ga in het bejaardentehuis waar we ook netjes de folders bezorgen, zie ik daar geen enkel kind een deur binnen gaan, laat staan er één wonen.

Dan hebben we ook nog de boekhouders van Boerenbond en Welkoop. Een mooie formule die qua feeling echt wat kan overbrengen op mensen met groene vingers. Perfecte tips nemen ze op in hun folder welke prima wordt doorgetrokken tot in de winkel. Zelf woon ik ook in het buitengebied en heb momenteel veel last van mollen. Ik dus opzoek naar de best verkrijgbare mollenklem. Ook in de winkel krijg ik bij het afrekenen een perfecte uitleg over de laatste vangtechnieken. Prima tot dusver….

Maar dan gaan boekhouders de marketing doen en begint het ontstaan van een groot probleem. Een aantal jaren geleden is namelijk de verspreiding centraal ingekocht bij een grote verspreidorganisatie. Deze boekte bij All-Inn Verspreidingen vervolgens de opdrachten in, waarbij buitengebieden niet hoefden te worden mee verspreid. De welkoop ondernemer vertelde trots dat hij wel € 3,- per 1000 folders had bespaard. Dit vermenigvuldigt met 15.000 stuks x 24 keer per jaar maakt een totaal besparing van jawel 1080 euro per jaar op alleen de verspreiding. Hij vond het erg spijtig voor ons dat hij niet meer rechtstreeks zaken met ons deed, maar ja geld is immers geld.

Tot dusver prima. Maar al snel bleven de kassa aanslagen uit en daarmee de omzet. In vijf maanden tijd liep de beste man in één winkel ruim 13.000 euro omzet mis. Wanneer je bedenkt dat de hiermee misgelopen marge 3900 euro is, doet zo’n besparing behoorlijk pijn. Echter werd de marketingmanager van Boerenbond/Welkoop waarschijnlijk beoordeeld op zijn inkoopbeleid. Aangezien zij inmiddels nergens in Nederland meer in het buitengebied verspreiden, is de behaalde oplage reductie is 6% van de totale oplage. Prima besparing natuurlijk, zeker als je niet verantwoordelijk wordt gehouden voor de gerealiseerde omzet in de winkels.