Personal Shoppen… Consumenten kunnen niet wachten!
Persoonlijk shoppen was nog nooit zo gewenst als nu. Natuurlijk begrijpen wij bij All-Inn dat iedere retailer liever een volledige opening had gezien, maar laten we het beste er van maken en juist de kansen van dit fenomeen eens nader bekijken. Hieronder tref je onze 10 tips aan die je nu, maar nog meer in de toekomst, gaan helpen jouw klant nog beter te begrijpen.
Tip 1. Safety first
Communiceer dat jouw winkel veilig is om te bezoeken en zorg daar dan ook voor!
Tip 2. Voorkom lopers
Maak er een unieke ervaring van. Zorg dat de klant zich werkelijk speciaal voelt, hiermee creëer je kopers i.p.v. lopers.
Tip 3. DATA
Noteer klantgegevens. Dit helpt je niet alleen om nu meer inzicht te bieden in wie jouw klant is, maar hiermee kun je direct vaststellen hoe ver jouw klant bereid is te reizen en de betreffende klant nog eens persoonlijk uitnodigen voor een vervolg afspraak.
Tip 4. 1+1=3
Betrek je collega ondernemers. Geef waardebonnen van elkaar weg met bijvoorbeeld 10% korting. Zo maakt de consument niet alleen een afspraak bij jou voor nieuwe schoenen, maar koopt daardoor misschien ook wel die spijkerbroek bij de buurman.
Tip 5. Een beller is sneller
Online afspraak planner of toch liever bellen? Bellen geeft je voorsprong. Naast dat je direct al een groot deel van de gegevens van de klant kan verzamelen, ben je voorbereid op waar de klant naar op zoek is. Vragen als maat, kleur, etc. kunnen hierdoor allemaal achterwege gelaten worden tijdens de afspraak.
Tip 6. Aftersales
Ongetwijfeld ben je dit totaal niet gewend, maar bel de klant na 8 dagen nog eens op. Vraag hoe het aangekochte product bevalt en maak eventueel een afspraak voor een herhalingsaankoop, vervolg afspraak of doe aan up-sale.
Tip 7. Jouw klanten, Jouw ambassadeurs
Consumenten realiseren zich heel goed hoe de zaken ervoor staan. Vraag hen na een succesvol winkelbezoek om online een review achter te laten, online een berichtje te plaatsen op hun eigen favoriete social platform of vraag toestemming om dat middels jouw eigen pagina, met foto van jullie samen, te doen.
Tip 8. Wees bereikbaar
De verwachtingen zijn hoog gespannen. Wees voorbereid op een stortvloed van consumenten die een afspraak willen. Zorg dus voor een telefoniste of een voicemail met een verwijzing naar de website, met daar de mogelijkheid een online afspraak te maken of gebruik te maken van een bel mij terug knop.
Tip 9. Verzamel relevante DATA
Een emailadres, postcode met huisnummer, maat, (woon)stijl, geboortedatum en geslacht. zijn de meest belangrijke, en op korte en lange termijn meest bruikbare data gegevens.
Tip 10. Maak een proefrit
Eerlijk is eerlijk, het is inmiddels weer even geleden. Doorloop voor de grote dag nog eens alle stappen die jouw klant moet doorlopen om een afspraak te maken en de winkel te bezoeken. Kijk waar jij kunt verbeteren.
Tot slot nog een kleine note;
Wij zijn enorm blij met deze kleine stap richting volledige heropening. Wij wensen jullie fantastische afspraken. Laten wij deze intieme tijd, die we met personal shopping gaan beleven optimaal benutten. Mocht jij hulp of meer tips wensen hoe om te gaan met data, dan is onze laatste tip; pak de telefoon en bel ons! Wij leggen jou graag uit wat de mogelijkheden voor nu en in de toekomst zijn met de gegevens die jij nu makkelijk kunt verzamelen.