Nieuws

Generatie Z: de klant van de toekomst of de klant van morgen?

Verspreidingen Vrijdag 19 mei, 2017 BRANCHE GERELATEERD, INNOVATIE

In 2020 zijn 40% van alle consumenten lid van generatie Z. Toch zijn veel bedrijven nog niet bezig met hun transformatie in communicatie. Omdat we het belangrijk vinden hoe deze generatie zich gaat begeven op de werkvloer, in de winkel of op andere verkoopkanalen, doen we constant onderzoek. Zo komen we erachter wat er werkelijk speelt in deze nieuwe generatie.

Als een late Y generatie voel ik me buitengewoon verbonden met generatie Z. Dit maakt dat ik ze naast goed begrijp, ook makkelijk kan vragen hoe zij tegen bepaalde zaken aankijken. Het valt me op dat een groot deel van onze klanten zich nog altijd richten op generatie Y. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een zoveelste vacature voor content marketeer te plaatsen.

In de volgende 10 stappen ga ik proberen 10 tips mee te geven hoe je van generatie Z ook jóuw klant maakt.

Creëer geen advertentie – Creëer toegevoegde waarde

Als je denkt dat generatie Y lastig was met promotieartikelen, reken dan op een tienvoudige daarvan bij generatie Z.

Generatie Z heeft nooit een dag zonder internet gezeten. Oké, op wat Ziggo-klanten na, dan. De gemiddelde Z’er blijft niet op de bank zitten om rustig af te wachten tot alle tv-commercials voorbij zijn. Waarnaast ze gesponsorde content ook als advertentie zien. Het enige waar Z naar opzoek is, is toegevoegde waarde.

Ze willen profielen, kanalen of andere mediums waaruit direct blijkt wat ze daar aan overhouden.

Jouw Marktaandeel als marktleider is niet langer interessant

Vertelden merken de laatste jaren ‘sinds 1884’, of: ‘Wij zijn de grootste van Nederland of zelfs de wereld!’, dan denkt de generatie Z er het zijne van. ‘Oké, jullie zijn oud en dus niet vernieuwend. Vast niet de juiste oplossing voor mij’

Belangrijk daarin is dat mobiel verkeer op je website steeds meer zal toenemen.
Lijkt jouw mobiele webversie nog niet op één die van vandaag is? Overweeg dan snel een vernieuwde versie.

Je complete teksten moeten prettig te lezen zijn, sympathiek en aansprekend met een grote dosis herkenbaarheid.

Generatie Z interesseert niet wat je ze verkoopt, maar wat je voor hen gaat oplossen

Je krijgt te maken met de pro’s der pro’s van het internet wanneer je een relatie aangaat met generatie Z. Vergelijk ze met voetballers van Real Madrid: generatie Z kent de technologieën en het internet beter dan wie dan ook. We leggen Ronaldo ook niet uit hoe die moet hooghouden.

Velen van hen zijn vroeg begonnen met het worden van een influencer. Dagelijks zien zij online op hun Instagram tijdlijn dat ze verder werken aan hun eigen persoonlijke merk. Velen van hen zijn hier op jonge leeftijd al mee.

Realiseer je dat het niet ‘gewone’ klanten zijn. Sterker: ze kunnen zelfs je concurrent worden. Dus wanneer je iets plaatst, zie het niet alsof je ze iets vraagt maar juist dat je ze helpt hun persoonlijke merk te verbeteren en je hierdoor juist samenwerkt.

Wees op meerdere plaatsen tegelijk

Was generatie Y al moeilijk bij de les te houden, zo is generatie Z helemaal een uitdaging!
Generatie Y adopteerde het woord ‘second screen’, wat inhield dat ze naast TV ook gelijktijdig hun smartphone in de hand hielden.

Generatie Z kijkt naast deze twee schermen tegelijkertijd in hun favoriete magazine met de laptop op schoot.
Wil je inzetten op Youtube? Bij het vertonen van je advertentie gebruikt generatie Z de 5 seconden tot het weg kunnen klikken om te checken of er nog mail is binnen gekomen.

Geef ze het complete verhaal in minder dan 8 seconden.

Sorry, hier zijn we beland. In 8 seconden moet het gebeurd zijn!

Wil je dat ze je video gaan bekijken, je website bezoeken, of je foto liken? Vertel generatie Z binnen 8 seconden waarom ze dat zouden moeten doen. Maar bovenal wat voor waarde jij daarmee toevoegt aan hun leven.

En vergeet niet: 8 SECONDEN. Acht. Eight.

Generatie Z wil niet práten zoals Jesse Klaver over het verbeteren van de wereld – Ze willen het werkelijk doen!

In één van onze recente onderzoeken onder onze bezorgers gaf ongeveer 65% aan dat ze een baan wilden met impact op de wereld. 78% gaf aan dat ze zich werkelijk zorgen maakte over de menselijke invloeden op de aarde.

Dit betekent dat wanneer jij een merk bent welke er werkelijk toe doet, je niet langer moet lullen over je MVO-beleid, maar het werkelijk eens moet gaan uitvoeren. ZICHTBAAR.

Realiseer je dat generatie Z, of je ze nu wil inhuren of je ze iets wil verkopen, zich binnen luttele seconden realiseren of ze tot iets bijzonders behoren. Of dat ze weer getrapt zijn in een mooi groot verhaal van een groot bedrijf.

Waarom gaan we van clicks naar bricks?

Simpel! Generatie Z wil ECHT.

Je webshop kan prachtig zijn. Als je geen winkel hebt, een goed MVO beleid uitvoert en niet binnen een uur reageert on- en offline, dan tel je niet meer mee.

Gesprekken en community bepalen je succes

Wanneer je succesvol wilt zijn in je communicatie met Generatie Z, moet je je absoluut realiseren hoe hun communicatie werkt. Sociale platformen zijn hier een mooi voorbeeld van.

Sociale groepen waar generatie Z samen met jou kan meepraten over diverse onderwerpen drijft hen tot geven en brengt ze in staat om zich zelf op een creatieve manier te uiten. Realiseer je goed dat het niet het platform is wat hen drijft maar de community zelf en de actieve gebruikers hierin.

Gerard Joling kan de kast weer in.

Was Blokker gebruikelijk weer eens te laat met het inzetten van mevrouw Parker bij generatie Y, kunnen ze bij Z eens op een goede manier marketingbudget besparen door vooral geen bekende Nederlander of internationale ster voor hun campagne te gebruiken.

Generatie Z kijkt meer naar hun influencers welke zij kennen vanuit vlogs op YouTube omdat deze mensen voor hen echt zijn en geen rol spelen. 73% van de generatie geeft zelfs aan liever onbekende ECHTE mensen in reclame te zien i.p.v. bekende sterren.

Openminded, iedereen moet mee doen.

Goede slogan van Heineken: Open your world.

Belangrijk voor grote bedrijven. Generatie Z kijkt meer dan ooit tevoren naar deze organisatie om deze wereld veranderingen door te voeren. Dit gaat terug naar de impact op de wereld.
Daar wil Generatie Z werken én kopen!

Je boodschap moet aanzetten tot nadenken, dus intelligent en alles inclusief zijn. Bewijzen dat jij beter bent dan die ander of dat die ander het niet goed doet, staat lijn recht op openminded en zal dus worden afgeschoten.

Klaar voor generatie Z?

Wil jij meer weten over generatie Z? Een kop koffie drinken om er eens rustig voor te gaan zitten? Of een advies op maat? Klik hier…..

Meer voor jou:

http://verspreidingen.nl/branche-gerelateerd/reistijd-vs-rendement/

Deel online:

Gerelateerde artikelen