Jij bent de zwakste schakel!

Nee, dat wil niemand horen! Maar toch bepaald de zwakste schakel hoe goed een team is en vaak is het zo dat de laatste schakel als eerste wordt afgerekend op het resultaat. Binnen een samenwerking probeer je als team te opereren. Iedereen houdt zich aan de deadlines. En toch kan er binnen een proces een heleboel mis gaan.

Voordat een folder of huis-aan-huis krant bij ons binnen is, hebben er vaak al tientallen mensen zich met het drukwerk bemoeid: inkopers van producten, advertentieverkopers, leveranciers van producten, logistieke mensen om de magazijnen te bevoorraden, de afdeling marketing, dtp’ers, drukkers en transporteurs. Tot slot mogen wij en onze bezorgers nog ons ding doen. En ook winkels moeten omgebouwd worden en kassasystemen aangepast worden.

Het hele proces is Just in Time (JIT), dat wil zeggen de deadlines zijn zo op elkaar afgestemd dat wanneer bijvoorbeeld een huis-aan-huis krant bij ons op locatie aankomt de chauffeurs klaarstaan om hun deel in te laden en direct af te leveren bij onze bezorgers.

Je kunt je dus voorstellen dat wanneer er ergens maar één ding fout gaat of bijvoorbeeld een vrachtwagen met kranten vanuit Amsterdam in de file terecht komt dat het hele proces uitloopt.

En dan? Dan is communicatie het meest essentieel van alles! In een tijd met onder andere social media en whatsapp wil iedereen weten waar hij aan toe is. En iedereen is in dit geval 4.000 bezorgers: Hoe laat worden bij mij de kranten geleverd? Wanneer kan ik gaan bezorgen? En 365.000 huishoudens. Want ook mevrouw Pietersen van de Molenstraat 10, die al de hele dag wacht op dat lieve knulletje die wekelijks de krant komt brengen, belt of het wel goed gaat met hem, omdat ze de krant nog niet heeft ontvangen…

Alle bellen rinkelen!

Telefoon rood gloeiend, e-mail boxen stromen vol, facebook meldingen ten over, whatsappjes, alles stroomt vol met dezelfde vraag. En de gemoederen lopen hoog op.

Gelukkig! We zijn een dag verder. Alle bezorgers hebben de kranten gekregen en hebben hun ronde gemaakt, de drukker is gesproken over de te late aanleveringen en mevrouw Pietersen heeft de krant ook ontvangen.

En…wij bereiden ons weer voor op een nieuwe week met nieuwe aanbiedingen, prijsknallers en andere acties van onze klanten. Waarom? Omdat het onze passie is om een schakel te zijn in een succesvolle campagne. Een succesvolle campagne staat of valt met een kwalitatieve goede uitvoering. Retailers willen niet alleen hun klant informeren, maar willen ook verkopen!